Как да направим семеен бюджет в няколко лесни стъпки. Стъпка 1 – да проследим приходите и разходите си за месеца

Все още сме в началото на новата година и моментът е много подходящ да се замислим за семейните финанси и да се опитаме да сложим ред в тях. Ето така, още от началото, за да ни върви подредено и организирано през цялата година. Предлагам на вниманието ви първия ми пост от няколко поредни, в които ще ви покажа как в няколко лесни стъпки да направим семеен бюджет.

„Януари е месецът, в който децата имат повече пари от родителите си“, гласеше една шега, която вървеше във фейсбук в началото на месеца. Има нещо вярно. За семействата обаче, за които това е валидно, нещата не стоят толкова забавно. През януари с пълна сила ни връхлитат нови, и то сериозни разходи – винетки, застраховки, данъци и какво ли още не. Но днешния ми пост не е песимистичен, а напротив, искам да ви дам кураж и решителност да поемете нещата в свои ръце и да ви покажа как с няколко лесни стъпки можете да постигнете много по-голям контрол върху семейните си финанси. Стъпките са лесни, защото не трябва да сте учили висша математика, за да се справите. Всичко в въпрос на това да имате желание, да си създадете подходящите навици и да отделите малко време.

Първата стъпка към създаването на семейния бюджет е да си създадем реална представа колко харчим всеки месец и за какво точно отиват парите ни. Вероятно лесно бихте отговорили колко харчите месечно, но можете ли да кажете колко са разходите ви за храна, за лекарства, за дрехи, за козметика, за гориво и транспорт, за забавления и хранене навън и други. Ще кажете защо ни е необходимо това въобще. Когато знаем по какви пера отиват разходите ни и по колко ориентировъчно, бихме могли да си съставим целеви бюджети за отделните пера, което да ни позволи в бюджета да включим и заделяме средства за реализиране и на по-дългосрочните ни финансови цели. Но за тях по-нататък. Ако не знаем в детайли за какво харчим парите си не бихме могли да ги управляваме. Ежедневието, инцидентните нужди и случайности започват да управляват нас и парите ни, а ние пропускаме възможността да участваме в този процес.

Какво ни е необходимо, за да добием реална представа за месечните ни приходи и разходи? За да направим това е необходимо да записваме всеки (е, почти всеки, доколкото е възможно) приход и всеки разход, който правим от първото до последното число на месеца.

С приходите нещата стоят по-лесно, особено, ако получавате само заплата. Но тук трябва да включите и всички останали приходи, независимо от източника –  наеми, хонорари, печалби от лотарията, доходи от странични дейности и всеки друг приход, който имате щастието да получите през дадения месец. Ако не получавате регулярен доход, а доходите ви варират всеки месец, за целите на съставянето на бюджет вземете постъпленията си за три (най-малко) последователни месеца и изчислете средноаритметичен доход на месец.

При разходите е по-сложно, защото ежедневно харчим пари за какво ли не и отчитането им е по-трудоемко. Аз ще ви разкажа как го правя аз. Започнах да записвам разходите си през 2009 година, когато се родиха двете ни близначки и когато за първи път усетих, че разходите ни излизат извън контрол. Само ще спомена, че всяка седмица купувахме голям пакет памперси, влажни кърпички и няколко опаковки адаптирано мляко, което ни струваше около 100 лева. Още толкова отиваха в аптеката. Всяка вечер на един голям лист записвах направените през деня разходи, а на края на месеца ги подреждах по категории и смятах общите суми. Това ми отнемаше доста време. После започнах предварително да разделям листа на категории и вписвах разхода в съответната категория, което облекчи работата ми на края на месеца. Все още пазя тези листове, но за съжаление не са много фотогенични, за да ви ги покажа. После преминах през етапа на екселските таблици, но това също не ми беше много присърце, защото предполагаше работа на компютъра. Не мога да кажа, че гледам на записването на разходите си като на удоволствие, но искам да ми е максимално лесно и удобно и да не го възприемам като ангажимент. Затова сега за целта използвам приложение за телефона, което прави тази задача възможно най-лесна. Записвам направените от мен разходи на всеки 2-3 дни, в удобно за мен време и някак си между другото. Докато си пия сутрешното кафе, докато чакам децата да излязат от училище. Отнема ми не повече от 5 минути. Не е нужно да е всеки ден, но не трябва да е и за по-дълъг период, защото лесно се забравя. Обикновено събирам и касовите бележки, за да мога да си припомням какви разходи съм направила. В петък пък уточнявам с мъжа ми какви разходи е направил той през седмицата, за да ги включа и тях. Трудно бихме могли да отразим сто процента от разходите, но все пак е хубаво да имаме записани колкото е възможно повече разходи, за да създадем максимално ясна картина.

Приложението, което използвам на телефона си се казва „Бърз бюджет“ и спокойно бих могла да го препоръчам, защото базисните му, безплатни функции дават добри възможности. Категориите разходи, които има са около 20 на брой, като вие сами можете да добавяте допълнителни, според вашите нужди. За ваше удобство тук помествам списъка с категориите, които има в приложението плюс тези, които аз добавих:

  • Квартира
  • Бар
  • Книги/списания
  • Автомобил
  • Деца
  • Цигари
  • Дрехи
  • Хранене навън
  • Забавление
  • Семейство
  • Гориво
  • Загуби от залагания
  • Подаръци
  • Здраве
  • Дом
  • Застраховка
  • Друго
  • Домашни любимци
  • Наем
  • Обувки
  • Пазаруване
  • Данъци
  • Транспорт

Аз добавих следните: фризьор/козметик/маникюр; химическо чистене; шивач/обущар; почивки и пътувания.

И понеже всеки месец е различен, за да можете да придобиете по-добра представа за вашите семейни харчове, преди да продължите нататък със задачата да направите бюджет е добре да имате поне 3-4 месеца наблюдения върху приходите и разходите ви.

Дали ще използвате стария, но много достъпен начин с тефтер и химикалка, дали ще се обърнете към Excel или ще си свалите някое приложение за следене на приходите и разходите, вие ще решите. Зависи от личните ви предпочитания. Важен е крайният резултат, да имаме ясен поглед колко и за какво харчим парите си. Предполагам, че някои от вас ще останат изненадани да научат интересни неща за своите навици и тези на останалите членове на семейството, защото списъкът с приходите и разходите говори много за начина ни на живот. До скоро!

COMMENTS